PEMULIH : Bantuan Geran Khas Prihatin RM 2,500

 

Pada pengumuman pelan PEMULIH isnin lalu, salah satu inisiatif yang dilancarkan oleh Perdana Menteri ialah pelaksanaan Geran Khas Prihatin 4.0 atau GKP 4.0.

Pelaksanaan GKP telah berjaya menyokong kelangsungan perniagaan dalam kalangan peniaga kecil terutamanya mereka yang masih belum dibenarkan beroperasi.

GKP 4.0

Memahami kesukaran yang dihadapi oleh PKS, sukacita diumumkan bahawa kerajaan bersetuju untuk menyediakan bayaran tambahan kepada penerima layak.

Jumlah Bantuan

Perdana Menteri mengumumkan bahawa GKP 4.0 akan dibayar pada bulan September dan November.
  • Pembayaran adalah sebanyak RM 500 pada bulan September dan RM 500 pada November
  • Menjadi jumlah terkumpul ialah RM 1,000

Tetapi jika jumlah bayaran GKP 3.0 dan 4.0 digabung, jumlah keseluruhan ialah 
  • RM 2,500
  • GKP 3.0 berjumlah RM 1,000 telah mula dikreditkan pada Jun ini 
  • Manakala baki GKP 3.0 sebanyak RM 500 akan dikreditkan pada Julai
Syarat Kelayakan 


Tiada syarat kelayakan yang diperlukan setakat ini, pembayaran adalah secara automatik sekiranya anda merupan penerima GKP 3.0 dan lain-lain.

Permohonan Baharu GKP 4.0 ?

Permohonan baharu GKP 4.0 (mereka yang tidak menerima GKP sebelum) akan dibuka pada pertengahan Julai nanti.

Kerajaan berharap pelaksanaan GKP 4.0 ini mambu membantu peniaga yang terjejas terutama yang tidak dibenarkan untuk beroperasi.

0 thoughts on “PEMULIH : Bantuan Geran Khas Prihatin RM 2,500”

  1. saya berharap kerajaan jgn batal BSH jika pasangan mendapat kelulusan GPK.kerana situasinya berbeza..GKP adalah bantuan untuk bantu para perniaga yang untuk meneruskan lg perniagaan mereka manakala BSH adalah bantuan utk rakyat yang mane boleh digunakan dalam membantu pasangan dalam perbelanjaan semasa.lebih2x lagi dalam keadaan sekarang yg mane anak-anak belajar dalam PDPR..tak semuanya berkemampuan..saya berharap agar kerajaan dapat meluluskan penenerima BSH walaupun pasangan lulus GKP..Kerana situasi berbeza..

    Reply
  2. Dari awal 1.0 hingg 4.0 tk penah dapat,bila mohon tidak lulus,sy ada ssm..knpe ye.. smpai skg sy dh tk berniaga sbb pkp ni..dh letih nk mohon lg, tidak lulus saja,ni dikatakan bantuan..

    Reply
  3. Kenapalah tak faham faham apa permasalahan rakyat GPK untuk perniagaan bpr untuk keluarga dua bantuan yang berlainan cubalah kerajaan fikirkan sebelum ini dapat kami mengurus perniagaan dalam pkp ini sambil menolong serba sedikit bayar pekerja yang menolong kita meniaga dan menolong mereka cari pendapatan dan bpr pula untuk isi rumah kita anak anak isteri perbelanjaan keluarga punya sebelum ini saya dapat uruskan kewangan bila dapat GPK dan bpr kini dah lari bajet untuk meniaga dan keluarga fikir fikirkanlah

    Reply
  4. knpa dapt gkp bantuan bpr,bkc x lulus sedangkan keluarga dari B40..sepatutnya kerajaan bagi gkp bpn,bkc diluluskan juga..klau rakyat tahu mohon gkp bpn,bkc apapa bantuan x lulus bagus x perlu buat permohonan..kenapa kerajaan x fikir kesusahan rakyat

    Reply
  5. Kami suami isteri ada lesen niaga tapi tak dapat2 dari gkp pertama,kenapa ya?teruk sngt..bpr pun layak dpt m40,padahal kita tak ada gaji..binses lingkup..rmh kena byr,bil air api kena byr..kereta pun bank dah tarik..tolong la,kita tertekan sngt skrg ni..

    Reply
  6. sy dh apply gkp terdahulu.tak lulus.sekarang perniagaan sy sdh maju.pendapatan pun besar sikit.sy diam kan je.tk nk byr lhdn.masa susah dulu lhdn abai kan sy.takan dah senang ni nk kena byr pula.memamg tak lah.

    Reply
  7. Harap kerajaan baru lagi ni kaji semula tentang bantuan,kite yang meniaga kecil2 hanya dapat gkp,sedang ssm tu dah tulis meniaga apa,kenapa kite tak layak menerima bpr,bkc.kerajaan kene adil sedangkan m40 pun dapat bkc

    Reply
  8. Buka mata dan minda kerajaan…kami memohon gkp atas dasar lesen ssm utk berniaga, dan ada peniaga mcm kmi sekadar berniaga online sahaja, bukan nya ada kedai bagai…. Mengapa bkc dan bpr kmi tak Trima sedangkn kmi memohon ssm pun kami bayar bukan Free… Dan jelas2 permohonan dahulu myatakan gkp utk org yg ada lesen perniagaan… Bpr tu utk fmily…persoalan kenapa perlu batalkan bpr kami ye kerajaan? Kami pnerima gkp dpt brpa je bln mcm gkp 0.1&0.2…hidup kmi pun terkesan…. Harap kerajaan pertimbangkan sewajarnya tentang hal ini… Trus terang saya kecewa dgn tindakan kerajaan. Yg menguruskan hal ehwal berkenaan…. Pertimbang knlan bukan bmksd kmi tak bersyukur atas bantuan yg ada… Tpi adil ke cara mcm ni? Nak membantu biar adil dan saksama… Kalau saya tahu mohon gkp ni bpr dibatalkan saya memang takkn apply….kecewa dan hampa sgt2…kmi pun terkesan akibat covid ni.. Suami tak kja… Sekolah kereta rmh smua tertunggak… Tak pikir ke smua tu beban rakyat yg tpksa tanggung…. Nak bantu biar bantu secara adil…dgr lah suara kmi yg pnerima gkp ni….. Please la…

    Reply
  9. GKP,BPR,BPN,BKC 1 habuk pn xmerase!dah setahun duk tengok orang kiri kanan excited g check bantuan dh masuk ke belum.yg xdapat pape nie tercongok mcm KERA sorang┬▓ mikir atas alasan ape aku TAK LAYAK dapat bantuan??nak kata CEO,aku bekas pekerja sebagai cleaner hospital je dulu,tu pun diberhentikan.nak kata ada bisnes berjuta┬▓,aku cuma berniaga keropok dan pisang goreng je depan rumah,nak kata keuntungan berniaga hari┬▓ telah melebihi kemampuan,hasil jualan 1 hari paling tinggi pun 100 lebih..tak tolak modal ape lagi..dah celah mane sebabnye aku TAK LAYAK??
    jujur dari hati saya mengata kn kerajaan HAMPEH!nak tolong sangat gayenye,tp bersyarat.wei! penyakit COVID19 kalau nak kene,xtengok dah layak ke xlayak!jadi kerajaan,bukak lh mate tu sikit,ALERT sikit perihal rakyat nie,dengar dan baca keluhan dan aduan rakyat nie!!kalau rakyat berkumpul ingin kan keadilan dan hak masing┬▓ kang,mule lah tuduh kami MERUSUH!

    Reply
  10. salam .saya haraf panarima gkp dapat bpr dan bkc .gkp .gkp la bpr bpr la .kami lasung tak dapat bkc ..saya ini misikin tagar juga.epf da haibis .umur da 50 krj koterek hja rumah dua mahu byr sadakan satu rumah selagor rumah siwa bulan2 kana byr .tolong la malaysia

    Reply

Leave a Comment