Skip to content

Bantuan Kewangan RM 500 Dibayar Pada Selasa 26 Oktober

 

Bantuan Kehilangan Pendapatan (BKP) telah heboh didengari oleh masyarakat sejak bulan Mac lalu lagi yang diumumkan oleh bekas Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Namun ia ditangguhkan beberapa bulan sehinggalah dilaksanakan semula pada bulan Oktober tahun ini.

BANTUAN KEHILANGAN PENDAPATAN

Bantuan ini terbuka kepada seluruh rakyat Malaysia yang kehilangan sumber pendapatan atau kehilangan pekerjaan dalam tempoh pandemik ini.

Langkah ini merupakan untuk membantu rakyat yang kehilangan sumber pendapatan akibat pembuangan kerja yang dilakukan oleh para majikan untuk mengatasi krisis ekonomi.

TARIKH BAYARAN BKP

Berita yang baru diterima, Perdana Menteri telah mengumkan Bantuan Kehilangan Pendapatan diberikan secara one-off akan dibayar mulai

  • Selasa 26 Oktober 2021 
Perdana Menteri berkata, bantuan ini akan memberi manfaat kepada hampir 870,000 individu yang telah hilang pendapatan pada tahun 2021 ini.

“Kesemua bantuan ini melibatkan implikasi kewangan sebanyak RM 434 juta demi memastikan kesejahteraan Keluarga Malaysia.

“BKP diberikan kepada pekerja yang kehilangan sumber pendapatan data Kumpulan Wang Simpanan Pekerja atau PERKESO dalam tahun 2021,” ujarnya.

JUMLAH BANTUAN

Jumlah bantuan yang diumumkan ialah seperti berikut :
  • Berjumlah RM 500 seorang bagi yang layak
  • Pembayaran dilaksanakan secara one-off

CARA PERMOHONAN


Permohonan tidak diperlukan untuk menerima Bantuan Kehilangan Pendapatan (BKP). Hal ini kerana Kerajaan akan membuat semakan melalui beberapa agensi kerajaan seperti berikut :
  • Penerima bantuan adalah yang berumur 21 tahun sehingga 60 tahun
  • Pengesahan kehilangan pendapatan dan semakan silang dibuat melalui sistem Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) serta Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO) untuk memastikan sama ada lulus atau tidak untuk menerima bantuan

0 thoughts on “Bantuan Kewangan RM 500 Dibayar Pada Selasa 26 Oktober”

  1. Ramai yg tak dpt..spttnya bantuan ni jn d plh ksh..bg sama rata semua rakyat malaysia sabah serawak kehilangan pendapatan jga ..ni bg pun plh ksh mna blh bgtu yg lain kesian ..ni bkn bantuan ni bantuan plh ksh.

  2. Sya x dpt juga.b40 sepatutnya layak terima ni cuma.nk tungu bkc fasa yg seterusnya tu pn cuma rm 300 baki x ckp rsanya.maaf kpd pak long pm.harap afa sinar yg lebih bai pd.bajet jumaat ni.tk.

  3. Yg berkenaan blh check baik┬▓?? Sy dgn kwn┬▓ sy kerja Stu kompeni sblum ni, dan skrg bercuti tanpa gaji KWSP dan PERKESO dari awal tahun 2021 tiada caruman.. kwan┬▓ yg lain dapat BKP ni dan ada juga yg tidak dapat sedangkn sblum kerja Stu kompeni juga. Apa yg perlu Sy buat?? dmna mau bersuara dlm hal ni??

  4. LHDN kerajaan ni biar betul┬▓ bt kja la.. jgn pilih┬▓.. Sy dgn kwn┬▓ yg lain seblum ni kerja Stu kompeni, skg bercuti tanpa gaji sudah.. KWSP dan PERKESO dari hujung tahun lalu lagi tiada caruman.. septutnya layak, sekali check nama tiada dlm rekod penerima. Apa suda jdi.. mcm mna nak pastikn betul┬▓ ttg bantuan ni. Kasihan ada yg dapat ada yg tidak dapat, sedangkan mmg layak juga klu ikut syarat┬▓ kelayakan. Kecewa dgn lhdn buat kja klu begini.

  5. Kepala bana kerajaan la ni.. Ada pulak pilih2 kasih.. Check data kwsp?? Yg aku ni sebelum2 ni mana ada potongan kwsp.. TAK DAPAT PON!!!!!!!!

  6. macam mana yg tiada caruman kwsp dan perkeso yg tidak berkeja hilang pendapatan..xkan xdapat kot…sedih la kerajaan buat pilihan mcam ni…kami yg tiada caruman kwsp dan perkeso ni..tak layak ka dapat..

  7. Macam taik lah kerajaan..nak bagi bantuan pun pilih2..ramai lagi yg susah ni..pakai otak sikit..nk bagi..bagi samarata la pundek..geram pulak aku haaa

  8. Sy berharap kerajaan sekarang ni lbh peka dgn saluran bantuan utk rakyat.
    Ramai golongan b40 x dpt bantuan walaupun mereka layak. Alasan ada ssm.
    Di harap pihak kerajaan buat kaji selidik pendapatan rakyat yg ada ssm.
    Berapa pendapatan seseorang peniaga berkenaan.
    Ada juga yg ssm x aktif.
    Tp x layak juga terima bantuan.
    Mohon pihak kerajaan lbh peka.

  9. assalamualaikum sy perlu kan bntuan ni…sy krj tpi gji tak cukup…suami niaga sendiri …skrg bisnes dah kurg skit…tlong ye..sy nak bntuan ni…sy hrp pihak atsan dpt pertimbang kan hal ni trime ksih

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *