Skip to content

Bantuan RM 1,000 Kepada Individu Belum Bekerja

 

Program Perantisan 

Program yang dikenali sebagai PERANTISAN ini ialah terbuka kepada belia yang belum bekerja untuk memohon di bawah program ini yang telah dilaksanakan pada PEMERKASA lepas.


Program ini telah ditambah baik selepas mendengar maklum balas daripada pihak industri. Oleh itu, Program Perantisan PERKESO yang dibawah PenjanaKerjaya 2.0 adalah lebih baik daripada program sebelumnya.

Sebagai contoh, Program Perantisan telah memanjangkan tempoh sehingga 6 bulan untuk memastikan belia mendapat latihan yang mencukupi.

Jumlah Bantuan

Kepada permohonan baharu, tempoh latihan akan diberikan sehingga 6 bulan. Manakala insentif yang bakal diterima ialah sebanyak 
  • RM 1,000 
Tarikh Permohonan

Permohonan sudah dibuka bermula
  • 15 April lalu
Syarat-Syarat Yang Diperlukan

1) Syarat Majikan
  • Majikan hanya menggajikan graduan atau lepasan sekolah di antara 18-30 tahun sahaja.
  • Majikan boleh menggajikan mana-mana Perantis yang mengikuti Program Perantisan yang dilaksanakan oleh badan-badan yang berkelayakan.
  • Setiap perantis yang tersenarai hanya boleh ikuti 1 kursus sahaja.
  • Selain itu, majikan yang mengambil perantis di bawah PenjanaKerjaya layak memohon untuk pekerjanya menjalani latihan semula atau peningkatkan kemahiran berdasarkan keperluan pekerjaan.
2) Syarat Perantis
  • Calon adalah seorang dari kalangan lepasan sekolah atau
  • Graduan yang masih menganggur

Tidak Layak Memohon

Anda tidak layak memohon sekiranya : 
  • Syarikat yang mengambil pelajar Internship
  • Bukan warganegara Malaysia
  • Pelajar yang belum tamat pengajian

Cara Permohonan


1. Untuk Majikan
2. Perantis / Pemohon 
Maklumat Lanjut & Pertanyaan

Untuk maklumat lanjut atau sebarang pertanyaan berkaitan program di atas, anda boleh hubungi di talian
  • 1-300-22-8000

0 thoughts on “Bantuan RM 1,000 Kepada Individu Belum Bekerja”

  1. Buat laa dengan adil..mcm mana pulak ngn org takde EPF..aku pn nk bayar hutang ape bagai..keje tk bleh..bg pada org yg tertentu Jee..ingt cukup Kee bagi ngn nilai byar tu..pkp mcm ape ntah.. hidup perlu mkn..bukan tgok org mkn..hmm kerajaan gagal .tukar jela..sakit hati betol

  2. colombus bin lamuji lamuji ic 800618125135 dan blk c 5 14 jalan pelangi 1 taman pelang 14000 bukit mertajam pulau pinang nombor 01128046118 nombor akaun 200590515821 nama bank AFFIN BANK

  3. Apalah..nak daftar ini tak sah lah tipu…lah.potong gaji perkerja pandailah nak bantu rakyat memang susah.duit yg ade kat Perkeso agih kat mana..???

  4. Nama: Muhamad salleh bin shariff
    IC:861017735823
    Alamat:Lot9 jalan 9 kg melayu Batu caves gombak 68100 Selangor
    Nombor,telifon:01164396822
    No akaun:6821425934
    Nama: public bank

  5. Salam kaka ibu tunggal anak ada 2 orang semua bantuan kak mohon semi TIDAK lulus drg suru buat rayuan Kak dah buat rayuan tapi bila kak semak status masih lagi TIDAK lulus mcm mana la ckp nak tlg rayat tlg la semua jangan pilih2 kesian la mcm Kak ini ada anak tlg la kak harap permohon rayuan bpr kak lulus

  6. B40 bujang dikecualikan..mantap bos.subhanallah,.ooouhh lupa,bujang b40 xmkn nasi n tiada keperluan harian,tiada tanggungan..maaf yee,,utk kerajaan tlg la !!,kami mahu keadilan,,mane keadilan kalian…sekiraannya kerajaan ingin memberi bantuan,berilah dgn penuh keadilan..kami(bujang)amatĀ² tidak berpuas hati dgn BKC mengikut ketegori..kalau nk bg biar semua dpt merasa..kalau xblh sedemikian,sebaiknya sy bg cadangan lepas nim xpayah lg cakap pasal bantuan dan xpayah lg memberi bantuan..maaf!!!kami(bujang b40)betulĀ² rasa terkilan dan kesal dgn keputusan kerajaan..salam dari saya..maaf…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *