Bantuan RM 300 Secara One-Off dan Bantuan Bakul Makanan

Kerajaan negeri Sabah telah bersetuju untuk melaksanakan kembali Bantuan Prihatin Covid Negeri Sabah 2.0 . Seperti yang sedia maklum, Bantuan Prihatin Covid 1.0 telah dilaksanakan pada awal pandemik Covid-19 di bawah kerajaan terdahulu.

Bantuan ini dilaksanakan adalah untuk meringankan rakyat Negeri Sabah yang terjejas akibat pandemik Covid-19 dan pelaksanaan kembali PKP.


Syarat Kelayakan Bantuan One-Off

Peruntukan sebanyak RM 97.4 juta ini akan diberikan RM 300 seorang. Seramai 324,661 bakal penerima.

Antaranya :
  1. Berdaftar dengan e-Kasih
  2. Golongan B40
  3. Anak yatim
  4. Orang tua 
  5. Orang Kurang Upaya (OKU)
  6. Ibu Tunggal
  7. Petani
  8. Nelayan
  9. Pekebun Kecil
  10. Penternak
  11. Pemandu pelancong
  12. Malim Gunung
  13. Porters
  14. Penggiat seni
  15. Pemandu teksi 
  16. Pemandu bas
  17. Pemandu lori 
  18. Penjaja

Cara Pembayaran ?

Pembayaran akan terus dilakukan secara kredit ke akaun bank anda. Jika anda pernah menerima Bantuan Prihatin Covid 1.0 yang lalu, berkemungkinan besar anda akan automatik menerima bantuan ini.

Setakat ini, permohonan belum dibuka lagi.

Bantuan Bakul Makanan

Peruntukan di bawah Agensi Bencana Negara (NADMA) yang berjumlah RM 31.58 juta bagi perbelanjaan bakul makanan kepada penduduk Sabah yang
  • terkesan akibat arahan perintah kuarantin di rumah dan
  • lokaliti yang terlibat dalam PKPD

0 thoughts on “Bantuan RM 300 Secara One-Off dan Bantuan Bakul Makanan”

  1. Sy dah bt permohon covid 19 dr y pertama tapi hampa x pun….setiap kali bt semakan….x dlm semakan so mcm mn 2?kali ni y kedua, mcm mn nak bt permohonan

    Reply
  2. Saya Ibu tunggal ingin memohon bantuan sabah covid-19.disebabkn pendapatan gaji kurang.saya amat hargai bantuan covid-19 ini.untuk meringgankan benang rayakat sabah.ribuan terima kasih.

    Reply
  3. Saya Ibu tunggal ingin memohon bantuan covid-19 ini .disebabkn pendapatan gaji kurang.ribuan terima kasih kepada kaki tangan kerjaan sabah atas perhatin rayakat sabah.

    Reply
  4. Assalammualaikum kalau saya hendah membuat permohonan bantuan covid19 2.0 nie macam mana cara Sebab saya layak untuk mendapatkan bantuan berkenaan. Memandangkan status anak yatim dan berada di kawasan yang disahkan PKP oleh kerajaan..mohon bantuan daripada sesiapapun yang sudi membantu bagi membela nasib yang saya keluarga saudara serta kawan2 buat masa sekarang..saya dah cuba update kat potral bantun covi-19 Sabah tetapi tiada maklumat bilamasa hendak membuat permohonan tak dapat pulak. Terima kasih

    Reply
  5. Macam mana mau memohon ni.. Kah org² dia jak yg dapat ni.. Tiada dalam rekod permohonan macam mana juga kalau mau memohon pun tidak tau di mana. .

    Reply
  6. KUMPAU BANYAK..SEJUTA JENIS BANTUAN PUN KLU SSH MAU DPT UTK APA…ITU INI LAH JENIS BANTUAN DIHEBOHKAN,TP UTK TRSNARAI SBGAI PENERIMA PUN SSH,SDNGKAN ORG SDH MMNUHI SYARAT..BAGI BANTUAN TU KLU IKHLAS XPYAH MAU SSH KAN ORG DGN MCM2 SYARAT YG BODOH.KLU MAU BANTU BG SJ LAH..

    Reply
  7. Kami golongan B40…kami terkesan dengan situasi sekarang sebab tempat saya bekerja diarahkan tutup Dan gaji tidak jalan..suami cuma pemandu Lori…malangnya kami tidak layak sebab tidak berdaftar dengan MAFI?…

    Reply
  8. Salam saya mohon bantuan tersebut sebab saya hanya suri rumah dan suami pula hanya berkerja sendiri dan sekarang sumber pendapatan terjejas atas keadaan pkp yang melanda.. Dan saya juga punyai anak 3 orang yang berusia 12tahun,10tahun dan 7tahun.. Sekali lagi saya mohon bantuan ni untuk meringgankan masalah kami sekeluarga…

    Reply
  9. Sya ingin memohon bantuan ni klo di beri pluang.sya ada ank 3,ibu tnggal,surirumah,perkerjaan terjejas,ank3 tdk dpat skolah,ibubapa sya pun dua dua warga emas..bkn sja yg memerlukan,ibupa sya pn warga emas,yg perlu kmi jaga..sekurang2 ringan jua beban kmi ni..

    Reply
  10. Sya ingin memohon bantuan ni klo di beri pluang.sya ada ank 3,ibu tnggal,surirumah,perkerjaan terjejas,ank3 tdk dpat skolah,ibubapa sya pun dua dua warga emas..bkn sja yg memerlukan,ibupa sya pn warga emas,yg perlu kmi jaga..sekurang2 ringan jua beban kmi ni..
    Anlan@mumuklan

    Reply
  11. Salam tuan!…Sy trkilan la sb bkc ke-2 & ke-3 tidak dpt padahal yg prtama sy dpt, sy ketagori bujang miskin tegar tiada pendapatan sb ade msaalh kesihatan bleh dikatakan kronik…

    Reply

Leave a Comment