Pembayaran i-Sinar akan berakhir pada Jun 2021. Semak sekarang !

 

Setelah pembayaran i-Lestari tamat pada April lalu, kini giliran i-Sinar pula. Untuk pengetahuan anda, pembayaran i-Sinar akan berakhir pada Jun 2021.

Setelah diperkenalkan hampir 6 bulan, ternyata i-Sinar sangat membantu penerima lebih-lebih lagi mereka yang menghadapi masalah kewangan.

Pembayaran i-Sinar 

i-Sinar merupakan satu kemudahan dimana para pencarum KWSP dibenarkan untuk mengeluarkan wang KWSP mereka daripada Akaun 1.

Kemudahan ini diperkenalkan dalam pembentangan Belanjawan 2021 pada November 2020 dan dilancarkan bermula Januari 2021.

Jadual Pembayaran i-Sinar Jun 2021


Untuk tarikh pembayaran i-Sinar Jun ini, pembayaran adalah sama tarikh seperti bulan-bulan sebelumnya.

Oleh itu, pembayaran akan dilakukan bermula 1 Jun 2021. Seperti biasa pembayaran ialah secara berperingkat.

Manakala, pembayaran turut dilaksanakan mengikut kumpulan masing-masing.

  • Anda boleh semak tarikh pembayaran daripada i-Akaun anda. 
Berikut adalah contoh tarikh pembayaran i-Sinar yang dilaksanakan pada Jun.

i-Sinar diteruskan / i-Sinar 2.0 ?


Para pencarum dan penerima i-Sinar sangat berharap kerajaan akan meneruskan kemudahan i-Sinar ini. Ditambah pula PKP 3.0 yang telah diumumkan pada Mei. 

Sudah tentu dengan PKP, sumber pendapatan rakyat akan terjejas.

0 thoughts on “Pembayaran i-Sinar akan berakhir pada Jun 2021. Semak sekarang !”

  1. Kami berharap agar kerajaan meneruskan i sinar 2.0 untuk rakyat malaysia memandangkan ramai lagi rakyat yang sedang terjejas àkibat hilang pekerjaan kerana covid..hidup kerajaan pàkatan harapan.

    Reply
  2. Saya ibu tunggal bekerja sbgai sorang jurumakeup yg mana pekerjaan saya terjejas sepenuhnya spnjang PKP..ank² masih belajar di kolej,tahfiz & sek men biasa.. Alhamdulillah saya terima BPN tp BPR fasa ke 2 xlulus.Saya jgk xpernah terima BSH yg mana dikatakan xlayak..

    Reply
  3. KAMI SEMUA RAKYAT MALYSIA MMNGHARAKAN I SINAR 2.0 DI TERUSKAN.. ITU LA WANG SMPANAN KMI YNG NK GUNA SHARIAN.. DH LA RAKYAT MCM KMI NI SDAH TIADA KJA..KMI SMUA MAU I SINAR DI TERUSKN ITU LA WANG SMPANAN KMI YG ADA…DH LA PKP NK LASTAS NGERI PN SUSAH..

    Reply
  4. TLONG UTAMAKN RAKYAT YG MEMRLUKAN SPERTI KMI YG SDAH HLANG PKERJAAN..KMI SMUA MAU I SINAR DITERUKN ITU LA WANG SMPANAN KMI YG ADA.. TK KN KMI SMUA NK PNJAM ALONG PLK..SMUA KMI NK KNA KNA BYAR API AIR KPERLUAN DPUR LGI…KMI SMUA RKYAT MLAYSIA MAU I SINAR DI TERUKN JGAK2…FIKIR RAKYAT SMA… KMI SMUA MAU WANG KMI

    Reply
  5. Saya bersetuju pd setengah pencarum kwsp mohon diteruskan i sinar memandangkan pkp 3.0 dilaksanakan bagi meringankan beban rakyat terutama yg telah hilang sumber pendapatan dan juga pekerjaan untuk menampung perbelanjaan keluarga setiap bulan. Harap PM kita Tan Sri Muhyiddin dapat memberi perhatin.

    Reply
  6. Saya pun harap begitu…biarsemoga i-sinar dn i-lestari boleh diteruskan lagi sampai hujung tahun ni…dgn suami tak berkeje…kuala pun tak macam dulu…saya harap lah kerajaan dapat tunai kn permintaan rakyat ni…

    Reply
  7. Saya seorang tukang masak disebuah restoran pekerjaan saya terjejas akibat pkp sekarang saya seorg ibu tunggal kepada 2 yg besar tidak mampu bekerja akibat penyakit sawan dan penyakit panik atact mana kala yg no 2 masih kecil.jadi saya jugak mohon agar kerajaan tolong pertimbangkan agar kwsp i-sinar diterus kan lagi agar kami semua bisa menjalani khidupan yg x dikelilingni hutang.

    Reply
  8. Iya betul…mcm kami ni kerja dah takda nak cari kerja pun susah..harap di pertimbangkan i-sinar2.0 di teruskan nak perbelanjaan permakanan tiap hari..anak2 bukan juga tahu kita ni xda duit yg anak tahu janji dia org makan..blm lagi perbelanjan orang tua d kampung yang mengharapkan kami ni..mcm mna nak bagi perbelanjaan diaorg sedangkan kami susah..harap pm bertimbangkan,untuk meringankan beban kami rakyat malaysia,

    Reply
  9. Tlg sambung i sinar sekurang2nya sehingga disember 2021 kerana hanya itu sahaja sumber kewangan yg sy ada untuk bertarung dgn covic 19 yg entah bila akan berakhir….sy merayu agar PM dan kerajaan malaysia tidak pernah jemu mendengar dan memenuhi rayuan dari rakyat mu yg dlm kelemasan ini…

    Reply
  10. SAYA SEBAGAI RAKYAT MALAYSIA BERHARAP AGAR KERAJAAN MENERUSKAN LAGI PEMBERIAN I SINAR 2.0 MEMANDANGKAN MAJIKAN TELAH MEMOTONG CUTI TAHUN BAGI MENGURANGKAN JUMLAH PEKERJA SEBANYAK 60%.JIKA CUTI TAHUNA SUDAH HABIS SAYA AKAN MENGALAMI POTONGAN GAJI.DOA TOK ABAH MENDENGAR KELUHAN SAYA.

    Reply
  11. Adakan I-sinar akan dapat diteruskan sekurangnya hingga akhir tahun ini untuk membantu kami meneruskan sisa kehidupan yang masih belum mendapat kepastian

    Reply

Leave a Comment