Pengeluaran RM 10,000 i-Citra dicadangkan secara one-off

 

Pemuda UMNO iaitu Asyraf Wajdi Dusuki telah mengakui bahawa Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) merupakan simpanan pada hari tua bagi rakyat yang terkesan walau bagaimanapun tuntutan pengeluaran RM 10,000 untuk i-Citra adalah satu keperluan yang terdesak kepada rakyat yang terjejas sumber pendapatan.

Rakyat yang terkesan menyebabkan banyak menanggung beban seperti bayar rumah sewa, bil air, bil elektrik serta lain-lain lagi. Selain itu, rakyat juga tertekan untuk penuhi tuntutan perut seperti keperluan dapur untuk keluarga, keperluan anak yang masih bersekolah menjalani sesi PDPR.

Sehubungan dengan itu, semasa pertemuan dengan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Datuk Seri Amir Hamzah Azizan pada Selasa lalu, ada beberapa perkara yang dibincangkan oleh Pemuda UMNO bagi menangani isu menampu kembali kelompongan simpanan KWSP.

Antaranya yang dimaksudkan adalah meningkatkan kadar caruman wajib majikan bagi tempoh tertentu serta memperluas caruman ‘mandatory coverage’ termasuk kepada sektor informal seperti gig ekonomi.

TARIKH BAYARAN RASMI I-CITRA


Mengikut pengumuman yang dikeluarkan oleh KWSP melalui Facebook rasmi mereka, bayaran i-Citra bulan Oktober akan bermula pada
  • 1 Oktober 2021 
  • Tempoh pembayaran selewat-lewatnya 3 hari bekerja bergantung kepada prosedur bank
Info tambahan : 
Pembayaran adalah dibayar secara berperingkat, pembayaran anda mungkin akan lewat selama beberapa hari

CARA MEMBUAT SEMAKAN TARIKH PEMBAYARAN i-CITRA

Semakan tarikh bayaran i-Citra adalah melalui i-Akaun

Langkah ini hanya boleh dilakukan kepada penerima yang mempunya i-Akaun
  • Buka aplikasi i-Akaun melalui telefon pintar atau laman web https://www.kwsp.gov.my/ms/ilogin/login-member
  • Sila daftar masuk melalui ID & KATA LALUAN yang telah didaftarkan
  • Klik dan semak pada bahagian ‘PENGELUARAN / WITHDRAWAL (BAHASA INGGERIS)’
  • Kemudian klik pada ‘WITHDRAWAL HISTORY’
  • Selanjutnya, klik di paparan ‘i-Citra’
  • Tarikh bayaran akan dipaparkan 

SEMAK TARIKH BAYARAN BAGI BULAN BERIKUTNYA SELEPAS  OKTOBER


Pembayaran i-Citra adalah sama juga pembayaran i-Sinar dan i-Lestari yang dilaksanakan sebelum ini.

Anda boleh membuat semakan tarikh akhir penerimaan bayaran i-Citra pada i-Akaun KWSP anda.
  • Jika pada i-Akaun anda, kolum ‘Monthly Recurring End Date’ bertarikh pada 2 Disember, ia bermakna tarikh pembayaran untuk setiap bulan ialah pada tanggal 2.
  • Tetapi, tarikh i-Citra ini turut akan berubah sekiranya tarikh jatuh pada hujung minggu (weekend).
  • Anda hanya perlu rujuk tarikh penerimaan akhir untuk mengetahui tarikh pembayaran bulanan.

0 thoughts on “Pengeluaran RM 10,000 i-Citra dicadangkan secara one-off”

  1. setuju sgt..
    Memandang kan smua nya penting..
    Simpanan hari tua itu penting..
    Tp dgn kos hidup skarang yg teramat tinggi dgn harga brg keperluan yg tinggi maka wajar laa i citra ini dilaksanakan sprt dicadangkan..
    Jikalau xnak.. Maka krjn kena laa pastikan kos brgan keperluan rendah, kos2 bil rendah, kos2 perubatan rendah, kos2 lesen rendah dan lain2.

    Reply
  2. Perlu sgt2 dan sokong sgt2. Golongan terjejas seperti kami amat memerlukan sebab sehingga sekarang pasar malam belum dibenarkan. Kami hanya bergantung dengan GKP dan KWSP sahaja.

    Reply
  3. Kalau lulus sepuluh ribu tu alhamdulillah kami pun banyak to bekerje dah dapat sekali lagi pun jadilah insyaallah kami tak minta lagi dah sekali lagi rm10000 ribu ok lah terbaik KWSP sama kerajaan kami banyak tak mampu lagi dah

    Reply
  4. Tersangat memerlukan untuk mulakan hidup baru.hari tua blm tentu Kita umur panjang .Kita perlu duit waktu la ni.nak hidup mcmana klu mcm ni.bantuan asyik b40 ja.kami terlepas pandang.harap gkp Mana cukup nak hidup.bkn Kaya Pon kami ni.rumah sewa nak kena bayar.hari2 perut nak kena isi.nak mohon keje da umur lebih.mcmana ni.duit kwsp la harappan.tak yah dok fikir sgt la kerajaan tu.terdesak sgt da ni.

    Reply
  5. Kalau bukan i-citra,saya rasa kami sekeluarga terpaksa tidor bawah jambatan atau pun dimana-mana yg saya rasa keluarga saya selamat selsma ini sbb ksmi suami isteri kehilangan pekerjaan dimasa pandemik ini.Jadi harap kerajaan benarkanlah kami sekali lagi gunakan duit kmi di kwsp demi keperluan kekuarga saya sekarang yg sdh sgt2 terdesak ini

    Reply
  6. Mohon segerakan one-off ni DS, dulu M40, skrg B40 pun dah tak layak… Mohon Kerajaan audit jabatan buruh/Perhubungan Industry,Mahkamah Perusahaan & PERKESO kerana kes2 byk tertangguh akibat salahlaku majikan. Jgn kerajaan saja yg kena tanggung.Mohon dipjg2kan

    Reply
  7. Ckp berulang pun tak berguna. Siapa tahu penderitaan diri kami. Kerja dan pendapatan tiada. Dari mana kami perlu teruskan hidup. Bantuan yg disalurkan bukan semua yg dapat walau sudah buat rayuan. Hidup belum tahu sampai ke tahap syarat kerajaan yg tetapkan untuk merasai duit KWSP. Beban kami yg pikul. Perut dan rancangan perjalanan kami , kami yg uruskan.mereka yg berfikir tidak dapat mengubah nasib kami sekarang. Maka jgn berlengah dan bercakap sahaja . Aturkan segalanya..kami memerlukan.

    Reply
  8. Setuju Sgt I citra rm10k one off… Boleh digunakan utk memulakan perniagaan sebab usia 46 Dan tak mampu utk makan gaji… Harap kerajaan Dan pm Dari seri Ismail sabri dapat tunaikan permintaan RAKYAT…

    Reply
  9. sya mengharapkan i citra luluskan rm10k sbb kmi memerlukan sangat..harap kerajaan yg ada sekarang ini mempertimbangkan agar i citra rm10k diluluskan.

    Reply
  10. Yes betul tu kami nie mmg amat terkesan dgn hutang2 yg trtunggak yg kami perlu gunakn 10k one off utk menampung keperluan keluarga dan kelangsungan hidup kami.

    Reply
  11. Setuju sangat2 sebab nak bayar hutang yang tertunggak semasa covid duduk rumah 3 bulan dengan tidak berkerja..susah terkanan kalau tidak dapat 10k ini tak tahu la macam mane nak setelkn hutang…tolong la jangan lama sangat kena tunggu

    Reply
  12. Minta di segerakn 10kon off..hutng byk nk byrbil2,sewa umh,umh beli nk byr,mkn mnum blnja dapor suami plk dhnti kn pkerjaan..hrp gji isteri keje kilng..

    Reply
  13. Setuju.. Hari tua penting tapi sekarang pun sangat penting nak bayar sewa rumah bill api air hutang Lain2 akibat kehilangan pendapatan di sebabkan Pkp.. Sebelum hutang makin berlambak perut anak bini pun perlu di ambil kira.. One off 10k dapat la meringankan beban hutang dan kita dapat meneruskan kelangsungan hidup

    Reply
  14. Mints diluluskan Icitra 10k one off memandangkan saya yg kehilangan pekerjaan sejak pkp Dan utk mencari kerja Hari amat payah buat masak ini Dan faktor usia juga tidal dapat dielakkan dari diterima dimana2 syarikat harap pihak kerajaan Serta BNM boleh pertimbangjan

    Reply
  15. Kalau boleh di pertimbangkan Dan di permudahkan urusan rakyat marhaein yg kini memerlukan utk segala pembayaran Dan perbelanjaan keluarga..

    Reply
  16. Sokong,betul,sejak pkp ni bnyk bnda terpostpone nk byr,pengeluar 10k mmg sgt bermkna buat kmiin shaa Allah , pandemic soft kita pun bolh kerja mcm biasa,Dan pemotongan kwsp akan kmbali sprt sediakala,jdi duit simpann hri tua kmi ttp ada ,kmi mmg dah tua pun skrg ni😅😅

    Reply
  17. Setuju sanggat²,kalau kerajaan benarkan one off senang nk settle kan hutang rumah,api air sekali gus.kalau bg sikit2 sebelum ni nk bayar pun x lepas asyik tertunggak2 je.klu kerajaan lulus memang terbaik lah.barulah nk suruh mengundi kita pakat ramai2 plak bantu.😅 Sebab kita pilih kerajaan yg membantu.

    Reply
  18. Pencarum yang kayak hanya keluarkan simpanan mereka sendiri untuk mengatasi masalah Dan beban yang ada di depan mata. Apa gunanya ada simpanan yang menjamin masa depan tetapi nak mengisi perut diri Dan keluarga pun menjadi masalah. Bukan semua kayak mendapat bantuan Dari kerajaan. Sy antara yg terjejas sejak pandemic covid 19. Bantuan untuk Telefon Sy Cuba mohon pun Tak kayak mengikut sukatan apa Sy pun Tak pasti. Sy mohon pun sebab Sy latak sebagai warganegara Malaysia tetapi memang mengecewakan mohon kerajaan pastikan bantuan sampai kepada yg LAYAK…..

    Reply
  19. Setuju sbb tu mmg duit kami pencarum di kwsp yg boleh digunakan apabila betul2 perlu. Lebih baik dari biarkan rakyat terjerat dengan hutang ah long. Harap dapat dipercepatkan dan harap dibenarkan pengeluaran icitra one RM10K ni dari akaun 1 & akaun 2 bergantung kepada baki simpanan yang ada. Thanks.

    Reply
  20. Alhamdulillah terima kasih kpd Kerajaan atas sikap prihatin dan cakna tentang nasib rakyat, semoga kelulusan iCitra Rm10K one off dapat direalisasikan utk membantu rakyat bagi meneruskan kelansungan hidup. Terbaik Kerajaan hari ini.

    Reply
  21. Yea, kami perlukan sgt. Tolong la luluskan. Kadang2 makan minum pon tade kat umah. Ya tuhan tk tahu mcm mane ckap. NIL elektrik pon dh 800 lebih. Tolong PM luluskan one off🙏

    Reply
  22. Kerajaan tak susah pun xperlulah buat peruntukan dlm isu ini cuma buat kebenaran sahaja
    Lagipun caruman kwsp ahli sja yg di pohon bukan nak minta bantuan dari Kerajaan

    Reply
  23. Alhamdulillah jika benar apa yang dicadangkan,syukur sgt jika kerajaan meluluskan bagi mengurangkan beban kami sebagai rakyat yang miskin lagi hina.banyak hutang perlu dilangsaikan,banyak tanggungan bagi anak yang ramai.banyak keperluan yang perlu kami beli,banyak pembayaran yang perlua kami selesaikan.terima kasih kepada wakil umno dan kerajaan,kami bersyukur sgt jika rm10k tu dpt meringankan beban kami,semoga dimurahkan rezeki dan malaysia maju jaya…aamiin

    Reply
  24. Salam admin,setuju sgt kerajaan meluluskan rm 10 k secara One off dgn segera,bnyk komitmen yg perlu di bayar,terlalu bnyk rakyat terjejas semasa pandemik covid 19 melanda negara,fokus kerajaan hri ini bagaimana membantu rakyat tanpa ada yg tercicir sedikit pun?sbb bkn smua rakyat dpt bantuan spt yg kerajaan umum kan.harafan rakyat agar PM melaksanakan permohonan ahli yg terjejas.semoga ada keputusan yg menggembirakan Kpd seluruh ahli KWSP.

    Reply
  25. Mohon disegerakan one-off 10k ini supaya dapat menyusun semula beban tunggakkan hutang bagi mengecilkan komitmen bulanan. Andai kerajaan perihatin keperluan rakyat maka luluskan segera, lagipun duit sendiri tu. Cuma jangan bersyarat-syarat pulak untuk keluarkan nanti.

    Reply
  26. Macam mana rakyat yg telah keluarkan kwsp masa umur 55,dan masih bekerja,mereka pun perlu i-citra untuk kelangsungan hidup.x kan nk harapkan anak2,bilamana mereka ade duit simpanan sendiri

    Reply
  27. Krajaan xde msalah..sbb diorg de gji bln2..kte rkyat tgh ksmpitan..cmne nk byr hutang bank lg..tlg fhm keadaan rkyt..tua blkg cte,blm tntu smpat..skrg ni..kami smue tgh susah..

    Reply
  28. Dapat ringankan beban saya sekeluarga kalau kwsp keluar one off yang penting keluarga dapat merasa titih penuh saya selama ini setuju sangat keluar kwsp.

    Reply
  29. Kalau btol la bole dpt one off 10k syukur alhamdulillah laa sngt².. mmg berharap sngt nk cari kereta dlm 6 7k pun jadik la… Kereta yg ada skrg ni dh terlalu uzur dh lebih 20th usia semakin bnyk ragam nk beli kereta baru dh x mamapu dh dgn kerja pun yg masih belum menentu lg… Dpt beri sdikit kesenangan dn keselesaan pd ank bini skit pun jadi la.. mudah²han kerajaan akn pertimbang kn…

    Reply
  30. Harap kerajaan baru ni prihatin dengan suara rakyat,inilah masanya rakyat mahu melihat bagaimana kerajaan boleh mendengar keluhan rakyat dan melaksanakan nya,harap luluskan One off 10 k secepat mungkin demi rakyat.

    Reply
  31. Betul tu saya pun baru je kne buang kje pening kepala fikir nk bayar hutang harap kn duit kwsp je lh penyelamat wat sementara dpt kje tapi x tahu lh bila

    Reply
  32. Setuju sngt2. Nak bayar hutang. Saya dah kena strok selepas vaccine. Saya ini ibu tunggal. Skrg Tak blh da kerja. Klu for 10k mmg kurang kan beban saya.

    Reply
  33. Mmg setuju kluar10k one off tapi baik kluar ACC 1 sebab banyak ACC 2 dah habis kluar . Sya pon nak byr hutang pinjaman berlesen SB utk Sara hidup dlu. Harap sangat kluar Dari ACC 1
    I sinar2

    Reply
  34. Harap pihak kerajaan perihatin dengan hutang2 Kami , gaji smua dah bayar hutang. 10 k one off Dari ACC 1 , X nak 2 ,ramai kawan sya DH habis ACC 2. Tolong lah yr Pak menteri

    Reply
  35. Sampai satu masa , makanan lebih penting dari kepulauan dunia.tengok hari ini.tapi nak makan kena ada duit.bila tiada duit manusia sanggup bertindak luar dugaan.tiada jaminan pekerjaan hari mendatang masalah covib 19 hari ini.bila ada duit lepas untuk makan bagi yang berkeluarga dan yang bujang dunia' nampak aman saja.cerita ini panjang, cukuplah untuk cerita hari ini.hari ini duit lebih penting dari kebendaan dunia.i citra i suka

    Reply
  36. harap kerajaan memenuhi permintaan rakyat…jika boleh keluarkn had 50 @ 30k kebawah pon lagi ok..sbb ada jgk org tanggung jawab menanggung byk pekara lagi…terpaksa sorok kereta sbb tkt kena tarik..nk jual pon x boleh…masih byk lagi hutang bank..nk bg kereta smbg bayar nti…mcm² hal pulak jd…klu bg bank balik nti…lagi hutang bank..keja pon x menentu….dh mcm² cara dok wat keja…harap kerajaan bertimbang rasa pada kami rakyat biasa² nie…byk yg terjejas…ada opis pon kena ttp…adoiii…hanya mampu mengeluh je lah….😔

    Reply
  37. Sangat bersetuju, tolong la kami rakyat yang nemerlukan one off 10k ni, kami semua sangat terdesak sekarang ni nak guna duit. Harap kerajaan di bawah pimpinan baru ni sama bijak dgn pemimpin sebelum ni ambik berat kesusahan rakyat.

    Reply
  38. SETUJU SGT2..DPT MENAMPUNG KEPERLUAN DLM KEADAAN SKRG NI..
    MMG RAKYAT AMAT MEMERLUKAN PENGELUARAN INI..
    PENGELUARAN TERUS DR AKAUN 1..UTK AKAUN 2 BIARKAN UTK KAMI UMUR 50 NANTI

    Reply
  39. Selama pkp saya hanya peniaga menerima bantuan gkp shj bantuan spt bkc,bpr mohon pun ditolak so kami nak byr umah sewa ,sewa kedai,elektrik,air Dan mcm2 bil nak byr mcm Mana.Duit dari kwsp nilah Membantu sewaktu sesak dlm keadaan skrg ni. Pengeluaran ni sgt2 Membantu kami dari terjerat berhutang gan peminjam berlesen atau pinjaman bank.

    Reply
  40. Kepada perdana menteri utk b40 iaitu bujang bukan semua bantuan dapat …Kita Minta 10000 daripada akaun kwsp….untuk bayar rumah sewa bill air electric Dan juga Yang lain Kami Minta untuk ini sahajah bukan Kami Minta banyak pun ….Yang sahajah Yang Kita boleh membuat bayaran Dan juga untuk buat peniagan kecil…Dan juga untuk memdapat rezeki …. NAK Cari kerja pun susah sekarang Kami dah berumur… Macam mana NAK Cari kerja ….. Yang sahaja Kita Minta ….. Harap perdana menteri ….boleh bagi pendapatan ….. Yang baik …..

    Reply
  41. Setuju sangat dengan pengeluaran 10k ni.sekarang umur 35 keatas susah nak minta kerja kat kedai2.10k saya nak tambah usaha kecil2an kat rumah je sekarang.tambahan loan kereta tinggal berapa bulan lagi nak hbis.atleast 10k tu dapt bantu saya bayar hbis

    Reply
  42. Ye betul kami nak sangat duit tu,sblm ni dpt bantuan pun tak habis2 hutang nye,masih blm selesai lagi masalah,duit saya kat kwsb dah last cl tak tahu nak buat mcm mane,terpaksa la saya kena pakai sangat duit tu,

    Reply
  43. Setuju..teramat amat prlu dlm keadaan pendemik skrg.. pendapatan trut terjejas dan mgalami pengurangan dr sebelum nya..ada yg smpai pinjam dr along krana x cukup mkn..semua ni kami rakyat yg menanggung..harap krjaan percepatkan

    Reply
  44. sangat2 diperlukan 10k kwap one off utk menampung perbelanjaan yg kian meningkat ditambah lagi dengan wabak yg x ada kesudahanya iaitu covid19.. sekurang2nya pengeluaran 10k one off itu dapat membantu dlm pandemik ini dri segi bayaran bil sewa rumah bayar kereta dan lain2 lagi.

    Reply
  45. Jgn cakap pasal jangka pendek dan panjang..tiada jangka pendek bagaimana nak sampai ke jangka panjang..semua dh musnah keluarga dah berpecah.akibat kekurangan duit..luluskan saja pengeluaran 10k..jangan sibuk pasal hari tua tkde simpanan la..yang tiada simpanan tu atau ada just bwah 1ribu kerana usaha kerja dia dahulu .terimalah hasil usaha kamu sendiri..kalau malas nk camne..tiada la simpanan

    Reply
  46. Adakah anda mempunyai kredit buruk? Adakah anda memerlukan wang untuk membayar bil? Adakah perlu memulakan perniagaan baru? Adakah anda mempunyai projek yang belum selesai kerana kekurangan dana? Adakah anda memerlukan wang untuk melabur dalam bidang khusus yang akan memberi manfaat kepada anda? Dan anda tidak tahu apa yang perlu dibuat. Kami menawarkan pinjaman berikut; pinjaman peribadi [selamat dan tidak bercagar], pinjaman perniagaan [selamat dan tidak bercagar], pinjaman gabungan, pinjaman pelajar, pinjaman gabungan dan banyak lagi yang lain. Nama syarikat: Pinjaman PayDay hubungi kami hari ini di E-mel: (genuineloan96@gmail.com) atau WhatsApp + 1-513-296-5266

    Reply

Leave a Comment