Skip to content

Rasmi : Tarikh Permohonan & Pembayaran i-Sinar Bagi Kategori 1 Dan 2


Seperti yang kita sedia maklum, perincian terkini telah diumumkan oleh Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) berkenaan pengeluaran akaun 1 KWSP yang dikenali sebagai i-Sinar.

Jika anda belum membaca perincian tersebut, anda boleh baca disini terlebih dahulu : Perincian Rasmi i-Sinar KWSP

Tarikh Permohonan 

Kategori 1

  • Bagi pemohon kategori 1, anda hanya boleh membuat permohonan secara dalam talian.
  • Permohonan boleh dibuat bermula 21 Disember 2020
  • Permohonan dibuat melalui Portal Rasmi i-Sinar
Kategori 2
  • Kepada pemohon kategori 2, anda juga perlu membuat permohonan secara dalam talian.
  • Namun, permohonan bagi kategori ini dibuka pada 11 Januari 2021.
  • Permohonan haruslah dihantar bersama dokumen sokongan yang diperlukan melalui Portal Rasmi KWSP
Tarikh Penerimaan Wang i-Suri

Kategori 1

Kepada pemohon yang layak secara automatik dalam kategori 1, anda akan menerima wang  i-Sinar tersebut bermula pertengahan Januari 2021.

Kategori 2
  • Setelah permohonan telah dibuat, proses semakan mengambil masa sekurang-kurangnya 2 hingga 3 minggu.
  • Sekiranya anda layak, pembayaran akan dilakukan sebelum akhir bulan berikutnya.


0 thoughts on “Rasmi : Tarikh Permohonan & Pembayaran i-Sinar Bagi Kategori 1 Dan 2”

  1. Hai salam sejaterah ,sya sebagai pencarum
    Kwsp ingin bertanya ,tentang kelayakan sya ,disebabkan sya mempunyai 2 orang anak sya masih berkerja dlm sektor swasta dan isteri sya seorang guru tadika di tadika Chung Hwa,kini berkerja dari rumah
    Kami berdua mengalami kekurangan pendapatan walaupun kami masih berkerja,
    Dan kami juga pernah di kuarantinkan selama 2 minggu pada bulan 9 lalu…oleh kerana sya berkerja sebagai jurujual yg gaji berdasarkan komisen ..secara automatic pada bln 9 tu pendapatan sya cuma gaji basic sahaja…
    Dan secara langsung kita juga sedia maklum yg pada masa sekarang semestinya jumlah jualan kedai kami pun berkurangan
    , oleh itu sya ingin merayuh dgn pihak Kwsp supaya membenarkan sya mengeluarkan wang simpanan hari tua sya sebanyak Rm10000 secara oneoff ataupun bulan pertama Rm5000 dan baki seterusnya di agihkan setiap bln..demi melunaskan hutang tertunggak sya…harap dpt jwpan yg positif dari pihak Tuan…sekian terima kasih…kami juga terkesanšŸ˜”

  2. Assalamualaikum…SY seorang anggota tentera Yang berpencen Dan duit ahli saya Dalam KWSP sebanyak rm9000.00 sejak Dari 2002 SY tidak pernah mencarum…jadi SY nak keluarkan semua Wang kwsp SY SBB SY telah membuat potongan gaji SY setiap bulan ke LEMBAGA TABUNG ANGKATAN TENTERA…saya ADA simpanan wajib SY sendiri semasa peekhidmatan saya…sedangkan kenapa pekerja kerajaan Yang lain seperti jururawat, pekerja awam kementerian pertahanan layak keluarkan semua Wang kwsp mereka setelah 3 tahun bekerja dlm sektor kerajaan masingĀ²…sedangkan saya pun bekerja dlm sektor kerajaan Dan kementerian pertahanan juga…

  3. Saya ingin tahu kelayakan pengeluaran isinar lestari akaun1 bagi pencarum yang tidak bekerja dan ingin menakrifkan akaun bagi pengeluaran

  4. Kenape mesti ade kategori1kategori 2
    Tak paham ape masaalahnya dgn pihak pengurusan KWSP ni…Ape rakyat yg terkesan dan merana tuk meneruskan kelangsungan hidup ade ketegori1ketegori2 juge ke dah tu bln 1 tahun dpn baru bolh memohon ape ni…Abis skrg ni kena ikat perut le tunggu smpai bln dpn…mcm tak faham keluhan rakyat yg btul2 terdesak skrg ni perlukan duit.. Ade sesuatu yg cuba disembunyikan dari rakyat..nk minta duit sendiri pun mcm2 syarat dikenakan ade ketegori plak..kepala ba.a btul.syaratnya cumaje iaitu sesiapa sahaja yg ada simpanan dlm kwsp adalah layak sepenuhnya..bkn duit b..a diaorg pun..B..i..,

  5. Jangan katakan duit tu digunakan pada hari tua, esok pun tak kesampaian..Dinasihatkan supaya duit tu diguna bila sampai umur pencen..belum sampai masa tu i dah awal awal pancit..pepatah org cina ckp, duit kat bank, tapi tuan punya dah naik syurga..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *